Kemanisan Iman dan Cinta

Posted on Rabu, Oktober 15, 2008
Filed under ,

Kemanisan, kelapangan, dan ketenangan hati merupakan nikmat Tuhan yang tidak terhingga. Ramai manusia yang tertipu dengan kemanisan dan kesenangan zahiriah dunia yang tidak kekal, akan tetapi hatinya tidak merasai keindahan yang sebenar daripada hakikat kehidupan. Seluruh tubuhnya digerakkan dan dijanakan untuk mengecapi apa yang indah di matanya. Cintanya diarahkan kepada kepalsuan dunia. Jiwanya sempit serta dadanya merasa sesak ibarat dunia yang luas ini tidak cukup untuk menampung keinginan hatinya yang begitu besar. Tidak merasa cukup terhadap rezeki yang melimpah ruah dalam genggamannya. Akhirnya, keinginan yang tidak berkesudahan, serta rasukan nafsu dan hasutan syaitan memaksa manusia itu menggadaikan imannya, cintanya yang sebenar terhadap Tuhannya.
Dari Anas ra, Rasulullah saw. telah bersabda : 3 golongan yang barangsiapa berada dalamnya akan memperolehi kemanisan iman iaitu : Mereka yang menjadikan Allah dan RasulNya lebih dicintai daripada apa yang selain dari keduanya. Tidak mencintai seseorang itu melainkan kerana Allah serta membenci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah Taala
membebaskan daripadanya seumpama membenci untuk mencampakkan dirinya ke neraka.

Sungguh parahnya hati manusia itu. Jiwanya kesakitan. Dihinggapi penyakit demam panas yang teruk. Sehingga tidak dapat membezakan di antara kebenaran dan kebatilan. Umpama seorang pesakit demam teruk yang tidak dapat membezakan antara rasa madu dan cuka. Lalu dikatakannya semuanya sama sahaja. Tidak ada bezanya. Itulah ibarat hati yang kesakitan. Sakit dengan dosa dan maksiat.

Rasulullah saw. telah menunjukkan kepada umatnya kebahagian yang sebenarnya dengan mengecapi kemanisan iman. Lalu ditetapkan garis panduan dan unsur-unsur yang perlu dilengkapi setiap muslim itu. Iaitulah meletakkan cinta dan kasih utamanya hanya terhadap Allah dan RasulNya.
Imam Nawawi dalam kitab syarah Sahih Muslim menyatakan maksud kemanisan iman ialah menikmati kelazatan melakuk
an ketaatan serta menahan kesusahan dengan sabar untuk mendapat reda' Allah Taala dan rasulNya SAW dan mendahulukan demikian itu melebihi kesenangan dunia.
Berkata sebahagian ulama' : Kecintaan adalah persetujuan hati atas apa yang diredai Allah Taala serta menyukai apa yang disukaiNya dan membenci apa yang dibenciNya.
Pangkal cinta itu ialah kecenderungan terhadap apa yang dipersetujui oleh pihak yang dicintai.


Kita dapat perhatikan di tengah-tengah kota moden sekarang bagaimana pasangan kekasih melahirkan rasa cinta mereka. Seorang lelaki sanggup melaksanakan apa sahaja demi memenuhi kehendak wanita idamannya. Kerana mereka merasakan itulah cinta hakiki. Cinta hingga ke mati.


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Comments