Kelemahan itu JANGAN Melemahkanmu..

Posted on Ahad, Mac 22, 2009
Filed under

Bismillah..
Lama dah rasanya entri blog ni tak diupdated. Sibuk, tak ada masa, tak ada idea dan macam2 lagi alasan yang aku bagi bila ada sahabat2 yang menyindir dan menegur. Bilalah agaknya aku nak menghidupkan semula blog yang tercungap-cungap kelemasan dan diambang kematian ni. Kadang2 tu tersenyum sendirian. Lemahnya insan ini. Semangatnya telah lesu. Himmah dalam diri sudah menguncup layu. Ibaratnya seperti kuntum bunga yang kelayuan menunggu kering jatuh ke bumi.

Hmm.. aku teringat kata2 Imam As-Syahid Hasan Al-Banna yang berbunyi : "Tanggungjawab itu lebih banyak dari masa". Benar sekali kata2 tersebut. Kata2 yang lahir daripada seorang ulama' murabbi haraki menyedarkan aku bahawa tidak ada masa lagi untuk berlengah. Tidak ada masa bersenang-lenang untuk pendaei yang memperjuangkan agama Allah. Setiap detik masa yang berlalu sentiasa mendambakan kudrat insan2 yang cintanya kepada Islam dan berusaha memperjuangkannya. Tugas mereka untuk membawa sinar Islam bagi memandu kehidupan manusia. Mudah2an aku di kalangan mereka itu. Mereka yang dijanjikan Tuhan kemenangan di akhirat setelah syurga itu dibayar dengan titik peluh, luka parah, susah senang mereka dalam perjuangan Islam di muka bumi ini.

111. Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar. (Surah At-Taubah : ayat 111)

Sejak akhir2 ini aku ditimpa dengan pelbagai cubaan dan cabaran. Terutamanya dugaan dalam persatuan dan pengajian. Terasa letih dan begitu lemah untuk menghadapinya. Ilmu masih kurang. Kerja2 persatuan banyak yang lompang. Innalillah..

Tapi, kenapa kelemahan menjadi halangan?. Kelemahan diri ini menghalang aku untuk melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna. Adakah Tuhan jadikan aku lemah untuk melaksanakan tanggungjawab itu? Tidak sekali2. Bukan kelemahan itu kerana sifat tabiemu. Akan tetapi kesilapan, dosa dan maksiat kepada Tuhan penyebabnya. Itulah kelemahanmu.

286. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya. ia mendapat pahala kebaikan Yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan Yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan Kami salah jika Kami lupa atau Kami tersalah. Wahai Tuhan Kami ! janganlah Engkau bebankan kepada Kami bebanan Yang berat sebagaimana Yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum Yang kafir". (Surah al-Baqarah : ayat 286)

Aku korepsi diri. Ya, sedarlah aku sekarang. Sudah jauh terpesong aku dari jalan kebenaran. Aku terlupa kepada tanggungjawab yang ditinggalkan. Tanggungjawab yang akan dipersoalkan di hadapan Tuhan dan makhluk seluruhnya nanti. Bumi yang aku pijak ini akan menjadi saksi di hadapan Tuhan siapa aku sebenarnya di akhirat nanti. Aduhai.. kerdilnya. Alangkah hina dan tidak bermayanya hambaMu ini. Kulit muka hamba ini akan bertukar warnanya menjadi kemerahan, terasa seperti terkoyak dan berguguran kerana merasa amat malu kepadaMu. Malu kerana dosa. Malu kerana derhaka. Ya Allah, Engkau jauhilah aku daripada keaiban di hari pembalasan.


Apa yang perlu aku lakukan sekarang?. Persoalan akhir menjangkau benak pemikiran. Jawapannya ada pada diri aku sendiri. Kembalilah kepada Tuhanmu. Bertaubatlah dan pohon keampunannya dari Tuhan Yang Maha Pencipta. Laksanakanlah tanggungjawabmu dengan sebaik2nya kerana yang demikian itu sahajalah yang akan membawa kepada kejayaan. Dan perlaksanaan tanggungjawab dengan baik itu memerlukan sebuah perancangan yang strategik. Seringkali kita dengar kata2 : "Perancangan itu tidak pernah gagal, akan tetapi manusia yang gagal merancang". Ya Allah, bantulah hambaMu ini merancang kehidupannya. Kehidupan ke arah keredhaanMu dan ketaatan terhadapMu. Amin Ya Rabbul 'Izzati..

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Comments