Manisnya Nikmat Berada Dalam Halaqah Ilmiah & Ukhuwah

Posted on Jumaat, Februari 12, 2010

Bismillah..

Sudah seminggu berlalu selepas tamat imtihan penggal pertama. Kini ana dalam fatrah 'cuti-cuti Mesir' selama 2 minggu. Namun, bukan suatu alasan untuk duduk berehat dan bergoyang kaki pada masa sekarang. Perlu untuk mentanzim waktu dengan baik. Mengaji, berpesatuan, dan melengkapkan keperluan diri. Dalam detik-detik masa 24 jam yang tidak henti-henti bergerak. Seringkali meninggalkan diri ini terpinga-pinga mencari jalan.

Firman Allah Taala :
Demi Masa!(2)Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian (3)Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar
(Surah Al-'Asr : ayat 1 -3)

Usrah Sebagai Medan Ilmiah dan Ukhuwah
Setelah sebulan tidak dapat menjalani halaqah usrah kerana fatrah imtihan, begitu terasa kekurangan pengisian diri ini. Rindu untuk berada dalam majlis ilmu, ukhuwah dan zikrillah ini. Alhamdulillah, pada hari Jumaat yang mulia ini dapat semula menjalani usrah bersama sahabat-sahabat yang lain. Selepas solat Maghrib, ana dan tiga orang sahabat lagi berkumpul di tingkat 7, Asrama Kedah (sementara), Haiyu Sabiek bagi melaksanakan tanggungjawab mingguan kami. Mudahan aktiviti sebegini menepati suruhan Allah Taala dan sunnah Rasulullah saw yang menyarankan agar kita saling mengeratkan ukhuwah, nasihat-menasihati kepada kebaikan, menyampaikan ilmu serta beramal dalam ajaranNya.

Berbeza dengan sebelum ini, halaqah usrah kali ini lebih tertumpu kepada aktiviti jamuan. Sekadar permulaan untuk mengumpulkan semula ahli-ahli usrah bagi menggerakkan agenda selepas ini. Selepas tadarus al-Quran, tazkirah berkenaan hadis ke-19 daripada Kitab Wafi Syarah Matan Arbaieh Nawawi, dan perbentangan isu semasa, kami bersama-sama menjamu selera dengan juadah istimewa, piza ayam yang dibeli sebelumnya. Selalunya agenda usrah akan berlangsung dengan aktiviti tadarus ayat suci al-Quran, perbentangan tafsir al-Quran berdasarkan Kitab Ayatul Ahkam, perbentangan hadis berdasarkan kitab Wafi Syarah Arbaein Nawawi, perbentangan sirah berdasarkan Kitab Fikh Sirah, perbentangan isu-isu semasa, dan muhasabah. Manhaj-manhaj ini telah ditetapkan oleh Lajnah Nuqaba', Badan Dakwah Majils Kebajikan Keluarga Kedah bagi peringkat kedua. Masing-masing diberi peluang untuk menyampaikan ilmu dan pandangan berdasarkan apa yang telah dipelajari. Senda gurau dan gelak ketawa yang terselit sepanjang perjalanan usrah menjadikannya begitu menyeronokkan. Umpama garam dalam makanan yang menyedapkannya. Tanpanya tetap terisi dan mengeyangkan, tetapi terasa tawar dan hambar.

Alhamdulillah, di antara perancangan penting dalam halaqah kali ini adalah kami merancang untuk menterjemahkan sebuah kitab kecil karangan Dr. Umar Abdullah Kamil dan mengeluarkan risalah usrah kami secara mingguan. InsyaAllah, perancangan ini akan bermula pada minggu depan. Mudahan berhasil dengan keberkatan halaqah sebegini.

bersambung..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
selepas ini :
>Mengapa Perlu Kepada Usrah?
>Usrah Adalah Instrumen
Yang Penting Kepada Pergerakan Harakah Islam
>Pandangan Negatif Kepada Usrah

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Comments